Start av funktioner – – säsong -22/23

Hej på Er,

Har idag satt igång/hängt fram nycklarna till dassen – – dock finns inget vatten än till kannorna att ’spola’ runt kisskoppen… Använd Endast vänstra hålet i båda dassen än så länge.

Vattnet sätts på så fort det är frostfria nätter.

Soptunnorna är också tillgängliga MEN bara för hushållssopor  —  man får inte slänga papp, kartonger, plastsaker, batterier, glas/glasflaskor, metall  — sopsortera innan ni går ner och slänger och TA HEM sådant till egen sopstation eller grovsoprum, tack.

Skyltar om detta kommer snart sättas upp.

Tänk på att hålla snyggt nu fram till 16 maj då det sker viktigt möte med SDF ang parkeringen,- ställ inga fordon på parkeringen någon längre stund, tack, och absolut inte 15–17maj.

Väl mött till ny säsong på vår kära äng&  Glad Påsk  : )

/ hälsn Förvaltningsgruppen

Angående parkering – så här ser det ut just nu.

Vi pratade på styrelsemötet i onsdags om att det kanske blir svårt för transportfordon (sophämtning, latrintömning, slamsugning etc) att vända fordonen vid Stugängen nu när stoppstenar är utplacerade på båda sidor av parkeringen. Så här ser det ut där nu:

Avståndet mellan stenraderna är mellan 6-7 meter. Så det går definitivt inte att vända en lastbil där. Det går inte ens att parkera en rad med bilar. Men det får plats tre fickparkerade bilar på ena sidan.
Men det är fortfarande öppet så att man kan köra in med en bil på ”lilla ängen” bakom stugorna 1-5. Fast de kanske täpper till det hålet senare. Vem vet. Finns dock ingen plats för container där längre. 

Byte till sopkärl (istället för sopsäckar)

Vi pratade också på styrelsemötet om att eventuellt byta sopkärl till ett enda stort kärl på hjul, för att minska kostnaderna för sophämtningen, och diskuterade lämplig placering av ett sådant kärl. Vi funderade på om det går att rulla ett sådant kärl hela vägen från där soptunnorna står nu eller om stigen dit är ojämn och liten. Vi kollade det idag och det ser ut som att det skulle kunna gå att dra en kärl på hjul där. Vi tog också ett par fotot på hur stigen ser ut:

Men det finns bättre ställen att placera kärlet om vi vill ha det närmare vägen.

Intresselistan – november 2021

I april 2020 bytte föreningen system för anmälningar till Intresselistan och så här ser det ut just nu med antal anmälningar och hur många av dessa som är aktiva, dvs är fortsatt med på intresselistan. Några har alltså fallit ifrån och nya har tillkommit men vi ser en fortsatt positiv trend att antalet aktiva på Intresselistan ökar.




Stängning — vatten mm

Hej på Er, 
Idag har vi utfört följande:

Stängde av vatten från avst.ventil till våra 2 vattenposter, lossade på slangarna, läste av vattenmätaren, endast 183 m3 förbrukade under sommaren. VVB tömd, Soptunnor avstängda.

Det som kvartstår, som vi beslutade att lägga över till närmsta helg eller veckodag är följande:

1. Dra in vattenslangarna till förrådet

2. Stänga dassen.

3. Betongsuggorna för att stänga av för motortrafik på ängen kommer stängas inom närmsta veckan då bygge slutförs, (stuga 24:s byggarbetare ordnar detta).

Städa undan på era tomter inför vintern – stäng om ni har fönsterluckor – ta bort allt mataktigt så inte möss hittar in..  kolla gärna till er stuga och närområde då och då under vinterhalvåret – medd om ngt brott skett eller ev  annat ’fel’ ni upptäcker.


Ha de’ så bra & väl mött nästa säsong –

God afton!   // FVG  – Förvaltningsgruppen

Stängning inför vintern

Hej allihop!

Imorgon Söndag 31/10 är det dags att stänga av sommarvattnet,låsa igen dassen,soptunnor,ta in vattenslangar samt stänga vägen upp på ängen med betongsuggorna inför vintern och vi uppmanar alla att tömma sina stugor på allt av värde och städa upp på lotterna så det ser fräscht ut,krukor,trädgårdsmöbler och annat🙂

Vi tackar för denna säsong och på återseende nästa säsong🍁

Med varma hösthälsningar från 

förvaltningsgruppen på Stugängen🙂

PS. Ni är välkomna att höra av er om ni har några frågor eller om ni upptäcker skadegörelse,inbrott mm. 

Arrende och avgift per stuglott klar!

Hej alla medlemmar,

Mot bakgrund av resultatet från enkäten i mars 2021, då alla medlemmar som svarat på enkäten ville att föreningens årliga totala arrendekostnad skall fördelas per stuglott i förhållande till den area som anses tillhöra stuglotten, samt att beslut togs på årsmötet 2021 att mäta och beräkna arrendet per stuglott, har styrelsen nu genomfört mätning och redovisar resultatet. 

En första mätning genomfördes av Ordföranden & Sekreteraren den 23 maj, dvs samma dag som städdag och årsmöte genomfördes. Gränspinnar sattes upp mellan varje stuglott utefter stora ängen så nära yttre arrendegränsen mot ängen som möjligt, varefter avståndet mellan pinnarna mättes. Alla sträckor utefter lotterna summerades och jämfördes med längdmåtten från Lantmäteriets karta. Dessvärre visade det sig en för stor avvikelse mellan dessa mått och vi beslutade att en kontrollmätning behövde genomföras.

Innan kontrollmätning genomfördes rådgjorde Ordföranden med Lantmäteriet, som upprättat kartan, vilka lotter som var av särskild betydelse att kontrollmäta och då särskilt vid lotterna 6 och 7 samt vid lotterna 1, 17, 19, 20 pga dess oregelbundna former.

En kontrollmätning genomfördes den 14 juni av Ordföranden & en ledamot och vi fick till slut fram mått som bättre stämde överens med Lantmäteriets längdmått på kartan.

Referensen till alla mått utgår från Lantmäteriets karta som upprättats med geografiska koordinater och har beräknats i kartverktyget som används av Lantmäteriet, varefter man kan föra in alla enskilt uppmätta längdmått per stuglott och arean per stuglott beräknas.

Genom att anlita Lantmäteriet för denna måttsättning på kartan och beräkning av arean per stuglott så är vi mycket nöjda med slutresultatet och vi har nu ett utmärkt underlag att användas för fakturering av individuell arrendeavgift per stuglott samt användas i framtida nya arrendeavtal (medlemsavtalen).

Detta arbete medför alltså att vi nu även kan upprätta nya medlemsavtal (arrendeavtal) där arean för en stuglott kan skrivas in, vilket egentligen skall finnas med i medlemmens arrendeavtal med föreningen. Hittills har detta inte varit möjligt då ingen har vetat hur stor lottarea som arrenderas.

När nytt arrendekontrakt med Stockholm Stad blir klart, med förhoppning om att alla lotter kan utökas, så kommer vi kunna återanvända detta underlag även för utökningen eftersom vi kan anta att Stockholm Stad vid en utökning av arrendet förflyttar arrendets gränser utåt parallellt med nuvarande arrendegränser, varefter Lantmäteriet kan utöka djupet på lotterna och beräkna den nya totala ytan per stuglott.

Under arbetets gång och dialog med Lantmäteriet har det framkommit att alla våra lotter tillsammans har en area på 3.428 m2 och att området för klubbstugan/dass/förråd är 351 m2. Föreningens totala arrende enligt arrendekontraktet anges till ca 3.400 m2, men den faktiska ytan för stuglotterna är 3.428 m2 och för den ytan skall vi för 2021 betala 18.500 kr, vilken är summan att fördela per stuglott.

Notera här att föreningen i dagsläget inte betalar arrende för området vid klubbstugan etc, men ytan ingår i “arrendet” utan att det uttryckligen finns inskrivet i avtalet. Det är dock vanligt förekommande att koloniföreningar tillåts utnyttja mer mark än den som stuglotterna omfattar genom sk brukaravtal. Vi har påtalat detta för Stadsdelsförvaltningen och förväntar oss att det blir inskrivet i det nya arrendekontraktet att vi har formell nyttjanderätt till området vid klubbstugan.

Så här fördelar sig arean för stuglotter och området vid klubbstugan.

OmrådeAreaArrende 2021
Stuga 1-191 945 m2
Stuga 20-321 483 m2
Summa3 428 m218 500 kr
5,4 kr/m2
Klubbstugan/dassen351 m2
Totalt arrende3 779 m2

I nedan tabell finner du arean för respektive stuglott och den arrendeavgift som respektive stuglottsägare skall betala.

I karta, nedan, finner du samtliga mått som vi tillsammans med Lantmäteriet har kommit fram till utifrån de gränspinnar som är uppsatta.

Notera att i både tabellen och i kartan finns ett område vi valt att kalla “passage”. Det är en gång mellan stuga 6 och 7 som uppenbarligen har funnits under lång tid och alla som vill kan passera igenom. Därför har vi räknat bort den arean från den totala arean för stuglotter och istället fördelat arrendeavgiften för den arean lika mellan alla medlemmar. I samband med förhandling av nytt arrendeavtal har vi för avsikt att diskutera arean för passagen och exkludera den ytan från arrendet, såsom har skett för passagen mellan stuga 19 och 20.

Notera också att det finns en passage mellan stuga 19 och 20, men den arean ingår inte i föreningens arrende och finns således inte med i den totala arean. Dock är det Stockholm Stad som ansvarar för att passagen hålls öppen och tillgänglig för förbipasserande, men eftersom det växer träd och sly i passagen så är det inte praktiskt möjligt att gå genom passagen. Vi har sedan länge uppmärksammat Stadsdelen om detta, men hittills har de inte hörsammat våra synpunkter. Förhoppningsvis kommer de rätta till det och röja upp passagen framöver. Om Stadsdelen beslutar att omgärda föreningens arrende med staket så kommer det bli än mer uppenbart att Stadsdelen skall ansvara för skötsel av passagen.

Efter det omfattande arbetet med att fastställa en area per stuglott i samarbete med Lantmäteriet så anser styrelsen att arean för respektive stuglott nu är fastställt och beräknad efter bästa möjliga förutsättningar. 

När arrendet förhoppningsvis utökas bör vi kunna förvänta oss att Staden anlitar Lantmäteriet för fastställande av nya yttre arrendegränser och att Lantmäteriet samtidigt på plats mer exakt kan fastställa arean per stuglott utifrån de ny gränspinnar som sätts utefter de nya yttre arrendegränserna. Mätning kan då ske efter geografiska koordinater per stuglott såsom fastighetskartor normalt fastställs.

Vi förväntar oss också att Staden för det nya utökade arrendet uppför staket runt arrendet, åtminstone för de yttre arrendegränserna, varefter det kommer bli tydligare för alla medlemmar att endast nyttja den mark som föreningen arrenderar.

Styrelsen kommer inom kort skicka fakturor till alla medlemmar för den arrendeavgift som respektive medlem skall betala enligt tabellen nedan, samt en engångskostnad för det arbete som Lantmäteriet utfört med måttsättning på karta och beräkning av area per stuglott. Engångskostnaden per medlem blir 160 kr och debiteras utöver arrendeavgiften.

Totalt kommer arrendeavgiften enligt tabellen nedan samt 160 kr/medlem debiteras på kommande faktura.

Med vänlig hälsning,

Styrelsen

(gm Ordföranden, Sekreteraren och en ledamot)

Gräsklippningen på Stugängen funkar inte

Hej Kommunen,


Medlemmarna klagar på att gräsklippningen inte funkar på Stugängen efter att Stadsdelsförvaltningen tog över ansvaret för klippningen.

Det är viktigt att gräset hålls kort så fästingarna inte trivs. Medlemmarna känner olust att behöva gå genom det höga gräset till sina stugor.

Vi har efterfrågat ett schema för klippningen så det kan sättas upp på anslagstavlan och på hemsidan så medlemmarna vet vilka veckor som klippningen kommer ske. Vi vill också att det framgår vem som är entreprenör och skall utföra klippningen samt kontaktinformation så det finns möjlighet att felrapportera om klippning uteblir angivna veckor.

MvhStyrelsen och Förvaltningsgruppen


p.s. Föreningen har en liten motorgräsklippare och några medlemmar som har tröttnat på det höga gräset har försökt klippa en del av ängen.