Föreningens verksamhet

I Grimstaskogen, en stor grön oas mitt i den stockholmska västerorten insprängt mellan områden som Hässelby, Vällingby och Blackeberg, ligger koloniföreningen Stugängen i en glänta. Föreningen består av 32 stuglotter. Vissa stugor är röda, andra är gula, andra av purt trä. Vissa har morgonsol, andra ligger i lä. De har gemensamt att de alla besitts av längtan efter en oas i tillvaron, en trädgård att pula i, en liten stuga att fila på eller kanske en gräsplätt att sitta på. För visst är Stugängen en sådan tillflykt i storstadens myller.

Denna föreningens utpost på det mest världsomspännande nätverk av nätverk, kallat Internet, är till för dig som är nyfiken på föreningen, kolonilivet eller kanske rent av har en stuga där. Förutom att du kan informera dig om aktuella saker och ting i föreningen, så kan du företa dig en virtuell tur på ängen, fördjupa dig i historien eller länka dig vidare till någon intressant sida.

Koloniföreningen Stugängen består av sammanlagt 32 stuglotter som upplåts med arrende. Dessa utgörs av enbart kolonistugor och det finns för närvarande inte några odlingslotter i föreningens verksamhet. Under sommaren erbjuder föreningen medlemmarna vatten och sophämtning. För intresserade medlemmar finns sedan 2007 möjlighet att ansluta sin stuga till Ellevios elnät för vilket det då utgår anslutningsavgift och löpande abonnemangsavgift. Av föreningen arrangeras dessutom diverse samkväm.

För föreningens medlemmar finns ordningsregler, vilka skall beaktas av alla medlemmar.

Föreningen arrenderar mark av Stockholm Stad i Grimsta Naturreservat.
Särskilda regler och stor aktsamhet gäller för arrendet.